Pierwsze
w Europie Środkowej interaktywne muzeum włókiennictwa zostało otwarte dla
zwiedzających 9 kwietnia w Łodzi. Na odkrywających niezwykłe instalacje w
Centralnym Muzeum Włókiennictwa czeka m.in. spotkanie z Ludwikiem
Geyerem, czy multimedialna podróż po świecie mody. W sumie
przygotowano niemal 100 angażujących aplikacji, w tym kilkanaście filmów oraz
animacji
Wyjątkową realizację przygotowało konsorcjum firm Prolight
i Aduma S.A., specjalizującej się w systemach Human-Computer
Interaction. - Nie bez powodu
zdecydowaliśmy się na realizację muzeum interaktywnego w zrewitalizowanym
budynku Kotłowni - mówi
Marcin Oko, zastępca dyrektora Centralnego Muzeum Włókiennictwa w Łodzi. - Dzięki wykorzystaniu nowoczesnych
multimediów chcieliśmy zaprezentować unikatowe, często w skali Europy,
eksponaty i materiały, które będą mogły jeszcze bardziej zainteresować
zwiedzających tematyką naszych wystaw. Umiejętne łączenie
technologii i wiedzy muzealnej pozwoliło nam stworzyć unikatowy
projekt, który jednocześnie przyciąga nie tylko miłośników przeszłości ale
także osoby, dla których wizyta w naszej instytucji będzie często pierwszą
okazją do odkrywania tajników włókiennictwa. Wbrew pozorom to dziedzina życia,
która towarzyszyła nam niemal od początku rozwoju człowieka. Odwiedzając
interaktywną Kotłownię będzie można nie tylko w ciekawy sposób odkryć rodzaje
splotów czy tkanin, ale także zmierzyć się w edukacyjnych grach. Wszystko w
myśl zasady, że muzeum ma być jak najbliższe zwiedzającemu.
Interaktywna wystawa przygotowana przez konsorcjum
Aduma-ProLight, pracowników muzeum oraz projektantki Anitę Luniak i Teresę
Mromlińską - grupa33_03 - spełnia nie tylko
najnowocześniejsze kryteria związane z realizacją wystaw muzealnych. Jest także
przykładem owocnej współpracy między projektantkami, muzealnikami a
specjalistami od nowoczesnych multimediów. - Wszystkim
przyświecał jeden cel zaangażowania zwiedzającego w niezwykłą przygodę - mówi Marcin Durak z Aduma S.A. - Nowoczesne rozwiązania
multimedialne nie są dziś środkiem samym w sobie. Mają przede wszystkim w
umiejętny i interesujący sposób edukować i sprawiać, że wizyta w łódzkim muzeum
zapadnie w pamięć. Na potrzebę tej realizacji przygotowaliśmy niemal sto
różnorodnych aplikacji. Będą to nie tylko specjalne quizy ale też gry, które
pozwolą jeszcze lepiej zrozumieć tematykę ekspozycji. Nie zabraknie także
możliwości angażującej rozrywki, m.in. podczas interaktywnego meczu kłębkami
włóczki.
Wizyta w niezwykłej przestrzeni muzealnej będzie okazją do
multimedialnego wyhaftowania wzoru na interaktywnym materiale. Będzie można się
m.in. zmierzyć z gobelinowymi puzzlami prezentowanymi na nowoczesnych
wielodotykowych nośnikach. Nie zabraknie również aplikacji związanych z
przeszłością Łodzi. Za
pomocą dotyku będzie można odkrywać tajemnice historii miasta, którego rozwój
determinował przemysł włókienniczy. Jednym z ciekawszych rozwiązań edukacyjnych
jest także specjalna prezentacja wielodotykowa, pozwalająca odkrywać stroje i
ubiory każdej z epok historycznych. Po każdej z części można udać się do
wirtualnej przebieralni, by dopasować kreację zgodną z modą epoki. Pierwszy raz
w Polsce na potrzeby ekspozycji zintegrowano kilka systemów podłogi
interaktywnej. - Dzięki
takiemu rozwiązaniu muzealna przestrzeń interakcji przyciąga jeszcze bardziej i
pozwala na większe zaangażowanie zwiedzającego w odkrywanie treści - dodaje Adam Piwek z Aduma S.A.
Centralne Muzeum Włókiennictwa to wyjątkowa w skali Europy
placówka muzealna prezentująca nie tylko dzieje polskiego włókiennictwa. Zbiory
muzeum obejmują wszystko, co pozostaje w związku z włókienniczym procesem
produkcyjnym - od surowca, przez techniki i technologie włókiennicze do
produktów włókienniczych o różnym stopniu i technice przetworzenia. To
założenie decyduje, że obok tkanin zbierane są także inne, nie-tkackie
włókniny, filce, dzianiny, ale również szyta z nich odzież, a także dzieła
sztuki współczesnej wykreowane z papieru i innych materiałów. Od kwietnia w
CMW, w odrestaurowanej Kotłowni, funkcjonuje pierwsze w Europie Środkowej interaktywne muzeum
włókiennictwa, w którym dzięki nowoczesnym multimediom można się przenieść w
wirtualną podróż związaną z licznymi materiałami ekspozycyjnymi. Od 1982 r. CMW
jest organizatorem Międzynarodowego Triennale Tkaniny w Łodzi.
---
W razie pytań i wątpliwości dotyczących interaktywnych
muzeów, aplikacji i technologii pomocą służy Adam Piwek, Marketing & PR
Manager w Aduma S.A., tel. 0 506 189 855, e-mail: a.piwek@aduma.pl W załączeniu materiały fotograficzne i
animacja z archiwum Aduma S.A.
---
Aduma S.A. jest innowacyjną firmą technologiczną
specjalizującą się w systemach Human-Computer Interaction. Spółka jest
ekspertem w przygotowaniu systemów reagujących na ruch, kinetycznych,
dotykowych i mobilnych. Autorskie rozwiązania firmy, projektowane w oparciu o
naturalny interfejs użytkownika (NUI), znajdują zastosowanie we wszystkich
obszarach, gdzie ma znaczenie sprawna, funkcjonalna i angażująca komunikacja
człowieka z komputerem – w marketingu, edukacji, informacji i wielu
innych. Do grona klientów Aduma S.A. należą najbardziej wymagające globalne
marki – od technologicznych i komunikacyjnych po branżę retail oraz sektor
publiczny. Za swoje realizacje Aduma S.A. otrzymała szereg wyróżnień. W 2012 były
to m.in. nagrody: dla najbardziej innowacyjnej spółki w polskich parkach
technologicznych oraz PDSA Award dla produktu Digital Signange – za największy
na świecie kinetyczny MegaWall we wrocławskim Sky Tower. Od lutego 2012 r.
Spółka jest notowana na rynku New Connect GPW w Warszawie.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz