środa, 10 kwietnia 2013

ADUMA: Po nitce do interakcji – włókienniczy wehikuł czasu w Łodzi


Pierwsze w Europie Środkowej interaktywne muzeum włókiennictwa zostało otwarte dla zwiedzających 9 kwietnia w Łodzi. Na odkrywających niezwykłe instalacje w Centralnym Muzeum Włókiennictwa czeka m.in. spotkanie z Ludwikiem Geyerem, czy multimedialna podróż po świecie mody. W sumie przygotowano niemal 100 angażujących aplikacji, w tym kilkanaście filmów oraz animacji


Wyjątkową realizację przygotowało konsorcjum firm Prolight i Aduma S.A., specjalizującej się w systemach Human-Computer Interaction. - Nie bez powodu zdecydowaliśmy się na realizację muzeum interaktywnego w zrewitalizowanym budynku Kotłowni - mówi Marcin Oko, zastępca dyrektora Centralnego Muzeum Włókiennictwa w Łodzi. - Dzięki wykorzystaniu nowoczesnych multimediów chcieliśmy zaprezentować unikatowe, często w skali Europy, eksponaty i materiały, które będą mogły jeszcze bardziej zainteresować zwiedzających tematyką naszych wystaw. Umiejętne łączenie technologii i wiedzy muzealnej pozwoliło nam stworzyć unikatowy projekt, który jednocześnie przyciąga nie tylko miłośników przeszłości ale także osoby, dla których wizyta w naszej instytucji będzie często pierwszą okazją do odkrywania tajników włókiennictwa. Wbrew pozorom to dziedzina życia, która towarzyszyła nam niemal od początku rozwoju człowieka. Odwiedzając interaktywną Kotłownię będzie można nie tylko w ciekawy sposób odkryć rodzaje splotów czy tkanin, ale także zmierzyć się w edukacyjnych grach. Wszystko w myśl zasady, że muzeum ma być jak najbliższe zwiedzającemu.
Interaktywna wystawa przygotowana przez konsorcjum Aduma-ProLight, pracowników muzeum oraz projektantki Anitę Luniak i Teresę Mromlińską  - grupa33_03 - spełnia nie tylko najnowocześniejsze kryteria związane z realizacją wystaw muzealnych. Jest także przykładem owocnej współpracy między projektantkami, muzealnikami a specjalistami od nowoczesnych multimediów. - Wszystkim przyświecał jeden cel zaangażowania zwiedzającego w niezwykłą przygodę - mówi Marcin Durak z Aduma S.A. - Nowoczesne rozwiązania multimedialne nie są dziś środkiem samym w sobie. Mają przede wszystkim w umiejętny i interesujący sposób edukować i sprawiać, że wizyta w łódzkim muzeum zapadnie w pamięć. Na potrzebę tej realizacji przygotowaliśmy niemal sto różnorodnych aplikacji. Będą to nie tylko specjalne quizy ale też gry, które pozwolą jeszcze lepiej zrozumieć tematykę ekspozycji. Nie zabraknie także możliwości angażującej rozrywki, m.in. podczas interaktywnego meczu kłębkami włóczki.
Wizyta w niezwykłej przestrzeni muzealnej będzie okazją do multimedialnego wyhaftowania wzoru na interaktywnym materiale. Będzie można się m.in. zmierzyć z gobelinowymi puzzlami prezentowanymi na nowoczesnych wielodotykowych nośnikach. Nie zabraknie również aplikacji związanych z przeszłością Łodzi.  Za pomocą dotyku będzie można odkrywać tajemnice historii miasta, którego rozwój determinował przemysł włókienniczy. Jednym z ciekawszych rozwiązań edukacyjnych jest także specjalna prezentacja wielodotykowa, pozwalająca odkrywać stroje i ubiory każdej z epok historycznych. Po każdej z części można udać się do wirtualnej przebieralni, by dopasować kreację zgodną z modą epoki. Pierwszy raz w Polsce na potrzeby ekspozycji zintegrowano kilka systemów podłogi interaktywnej. - Dzięki takiemu rozwiązaniu muzealna przestrzeń interakcji przyciąga jeszcze bardziej i pozwala na większe zaangażowanie zwiedzającego w odkrywanie treści - dodaje Adam Piwek z Aduma S.A.

Centralne Muzeum Włókiennictwa to wyjątkowa w skali Europy placówka muzealna prezentująca nie tylko dzieje polskiego włókiennictwa. Zbiory muzeum obejmują wszystko, co pozostaje w związku z włókienniczym procesem produkcyjnym - od surowca, przez techniki i technologie włókiennicze do produktów włókienniczych o różnym stopniu i technice przetworzenia. To założenie decyduje, że obok tkanin zbierane są także inne, nie-tkackie włókniny, filce, dzianiny, ale również szyta z nich odzież, a także dzieła sztuki współczesnej wykreowane z papieru i innych materiałów. Od kwietnia w CMW, w odrestaurowanej Kotłowni, funkcjonuje pierwsze w Europie Środkowej interaktywne muzeum włókiennictwa, w którym dzięki nowoczesnym multimediom można się przenieść w wirtualną podróż związaną z licznymi materiałami ekspozycyjnymi. Od 1982 r. CMW jest organizatorem Międzynarodowego Triennale Tkaniny w Łodzi.

---
W razie pytań i wątpliwości dotyczących interaktywnych muzeów, aplikacji i technologii pomocą służy Adam Piwek, Marketing & PR Manager w Aduma S.A., tel. 0 506 189 855, e-mail: a.piwek@aduma.pl W załączeniu materiały fotograficzne i animacja z archiwum Aduma S.A.
---
Aduma S.A. jest innowacyjną firmą technologiczną specjalizującą się w systemach Human-Computer Interaction. Spółka jest ekspertem w przygotowaniu systemów reagujących na ruch, kinetycznych, dotykowych i mobilnych. Autorskie rozwiązania firmy, projektowane w oparciu o naturalny interfejs użytkownika (NUI), znajdują zastosowanie we wszystkich obszarach, gdzie ma znaczenie sprawna, funkcjonalna i angażująca komunikacja człowieka z komputerem – w marketingu, edukacji, informacji i wielu innych. Do grona klientów Aduma S.A. należą najbardziej wymagające globalne marki – od technologicznych i komunikacyjnych po branżę retail oraz sektor publiczny. Za swoje realizacje Aduma S.A. otrzymała szereg wyróżnień. W 2012 były to m.in. nagrody: dla najbardziej innowacyjnej spółki w polskich parkach technologicznych oraz PDSA Award dla produktu Digital Signange – za największy na świecie kinetyczny MegaWall we wrocławskim Sky Tower. Od lutego 2012 r. Spółka jest notowana na rynku New Connect GPW w Warszawie.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz