środa, 16 listopada 2011

Udany kwartał PHZ Baltona S.A.

Wzrost zysku ze sprzedaży w III kwartale o prawie 18 proc., a w pierwszych trzech kwartałach 2011 roku o 173 proc. – notowany na NewConnect operator sklepów wolnocłowych PHZ Baltona S.A. poprawił wyniki finansowe w porównaniu do analogicznych okresów ubiegłego roku.

 
Od 1 lipca do 30 września 2011 roku zysk ze sprzedaży osiągnięty przez PHZ Baltona S.A. wyniósł 4,18 mln złotych.  To o blisko 18 proc. więcej niż w porównywalnym okresie 2010 roku. Grupa odnotowała także poprawę zysku netto, który wzrósł o 4 proc. w stosunku do analogicznego okresu poprzedniego roku. Jeszcze lepszą dynamikę, liczoną rok do roku, spółka zaprezentowała w całym okresie pierwszych trzech kwartałów 2011 roku. Grupa Baltona S.A. zwiększyła zysk ze sprzedaży o 2,7 mln zł, czyli o 173 proc. Przełożyło się to również na wzrost zysku netto, który w pierwszych 9 miesiącach br. wzrósł o 1,1 mln zł (o 35 proc.).

Na poprawę wyników złożyło się kilka elementów. Z jednej strony była to poprawa i poszerzenie oferty towarowej dostępnej w naszych sklepach oraz zwiększanie liczby placówek, w której klienci mogą robić zakupy. To przyczyniło się do wzrostu sprzedaży – mówi Magda Grzybowska, prezes zarządu Baltona S.A. – Drugim ważnym czynnikiem jest stała kontrola kosztów prowadzonej działalności, co także przekłada się na zysk netto – dodaje.

W okresie objętym raportem Baltona S.A. starała się wykorzystać szanse związane w przypadającym w miesiącach lipiec-wrzesień szczytem sezonu turystycznego. Spółka prowadziła również projekty inwestycyjne, jak zawarcie umowy dotyczącej otwarcia sklepu wolnocłowego w porcie lotniczym Montpellier we Francji czy zakończony sukcesem udział w przetargu na prowadzenie sklepów w Porcie Lotniczym Gdańsk na zasadzie wyłączności od 2012 roku. We wrześniu br. Baltona S.A. rozpoczęła przygotowania do przeniesienia notowań na rynek regulowany Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie.

Wyniki po trzech kwartałach skłoniły zarząd Spółki do korekty prognozy przychodów i EBITDA w całym 2011 roku (odpowiednio 175 mln zł i 14 mln zł). W chwili obecnej Baltona S.A. szacuje osiągnięcie skonsolidowanego wyniku EBITDA na koniec br. na poziomie 10 mln zł. Jednocześnie podwyższona została prognoza przychodów ze sprzedaży do poziomu 185 mln zł.  W ocenie zarządu Spółki wpływ na to miał m.in. kryzys w krajach arabskich, szczególnie widoczny  w pierwszych dwóch kwartałach 2011 roku, czy późniejsze niż planowano otwarcie dwóch sklepów na warszawskim lotnisku. – Szacujemy utratę marży w związku z mniejszą liczby lotów czarterowych do krajów spoza strefy Schengen na poziomie 2,9 mln zł. Z kolei późniejsze niż planowane otwarcie pirsu południowego na Okęciu mogło obniżyć zyski ze sprzedaży o około 2,7 mln zł – mówi Magda Grzybowska. – Obserwujemy jednak coraz lepsze wyniki sprzedaży w naszych sklepach, co pozwoliło na podwyższenie  prognozy przychodów ze sprzedaży w 2011 roku o 10 mln zł – dodaje.

***
PHZ Baltona S.A. jest największym operatorem sklepów wolnocłowych w Polsce. Posiada 26 sklepów w 12 lokalizacjach w Polsce i w Rumunii, przede wszystkim w głównych portach lotniczych. Jako lider segmentu Duty Free & Travel Retail posiada prawie 50% udziału w rynku polskim. Ponadto zajmuje się zaopatrywaniem załóg statków i okrętów cumujących w polskich portach morskich. W 2010 roku spółka pozyskała inwestora strategicznego – Flemingo International Limited z siedzibą w Dubaju.
 
W tym samym roku otwarty został pierwszy sklep Baltony poza Polską, na granicy rumuńsko-mołdawskiej. Od czerwca 2011 roku Spółka notowana jest na rynku NewConnect, a we wrześniu rozpoczęły się przygotowania do przeniesienia notowań na główny parkiet. W styczniu 2012 roku Baltona otworzy w porcie lotniczym Montpellier we Francji swój pierwszy sklep wolnocłowy w Europie Zachodniej.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz