Wzrost
zysku ze sprzedaży w III kwartale o prawie 18 proc., a w pierwszych trzech
kwartałach 2011 roku o 173 proc. – notowany na NewConnect operator sklepów
wolnocłowych PHZ Baltona S.A. poprawił wyniki finansowe w porównaniu do
analogicznych okresów ubiegłego roku.
Od 1 lipca do 30
września 2011 roku zysk ze sprzedaży osiągnięty przez PHZ Baltona S.A. wyniósł
4,18 mln złotych. To o blisko 18 proc. więcej niż w porównywalnym okresie
2010 roku. Grupa odnotowała także poprawę zysku netto, który wzrósł o 4 proc. w
stosunku do analogicznego okresu poprzedniego roku. Jeszcze lepszą dynamikę,
liczoną rok do roku, spółka zaprezentowała w całym okresie pierwszych trzech
kwartałów 2011 roku. Grupa Baltona S.A. zwiększyła zysk ze sprzedaży o 2,7 mln
zł, czyli o 173 proc. Przełożyło się to również na wzrost zysku netto, który w
pierwszych 9 miesiącach br. wzrósł o 1,1 mln zł (o 35 proc.).
– Na poprawę wyników złożyło się kilka elementów. Z
jednej strony była to poprawa i poszerzenie oferty towarowej dostępnej w
naszych sklepach oraz zwiększanie liczby placówek, w której klienci mogą robić
zakupy. To przyczyniło się do wzrostu sprzedaży – mówi Magda
Grzybowska, prezes zarządu Baltona S.A. –
Drugim ważnym czynnikiem jest stała kontrola kosztów prowadzonej działalności,
co także przekłada się na zysk netto – dodaje.
W okresie objętym
raportem Baltona S.A. starała się wykorzystać szanse związane w przypadającym w
miesiącach lipiec-wrzesień szczytem sezonu turystycznego. Spółka prowadziła
również projekty inwestycyjne, jak zawarcie umowy dotyczącej otwarcia sklepu
wolnocłowego w porcie lotniczym Montpellier we Francji czy zakończony sukcesem
udział w przetargu na prowadzenie sklepów w Porcie Lotniczym Gdańsk na zasadzie
wyłączności od 2012 roku. We wrześniu br. Baltona S.A. rozpoczęła przygotowania
do przeniesienia notowań na rynek regulowany Giełdy Papierów Wartościowych w
Warszawie.
Wyniki po trzech
kwartałach skłoniły zarząd Spółki do korekty prognozy przychodów i EBITDA w całym 2011 roku (odpowiednio 175 mln zł i 14 mln zł). W chwili obecnej
Baltona S.A. szacuje osiągnięcie skonsolidowanego wyniku EBITDA na koniec br.
na poziomie 10 mln zł. Jednocześnie podwyższona została prognoza przychodów ze
sprzedaży do poziomu 185 mln zł. W ocenie zarządu Spółki wpływ na to miał
m.in. kryzys w krajach arabskich, szczególnie widoczny w pierwszych dwóch
kwartałach 2011 roku, czy późniejsze niż planowano otwarcie dwóch sklepów na
warszawskim lotnisku. – Szacujemy utratę
marży w związku z mniejszą liczby lotów czarterowych do krajów spoza strefy
Schengen na poziomie 2,9 mln zł. Z kolei późniejsze niż planowane otwarcie
pirsu południowego na Okęciu mogło obniżyć zyski ze sprzedaży o około 2,7 mln
zł – mówi Magda Grzybowska. – Obserwujemy
jednak coraz lepsze wyniki sprzedaży w naszych sklepach, co pozwoliło na
podwyższenie prognozy przychodów ze sprzedaży w 2011 roku o 10 mln zł
– dodaje.
***
PHZ Baltona S.A. jest największym
operatorem sklepów wolnocłowych w Polsce. Posiada 26 sklepów w 12 lokalizacjach
w Polsce i w Rumunii, przede wszystkim w głównych portach lotniczych. Jako
lider segmentu Duty Free & Travel Retail posiada prawie 50% udziału w rynku
polskim. Ponadto zajmuje się zaopatrywaniem załóg statków i okrętów cumujących
w polskich portach morskich. W 2010 roku spółka pozyskała inwestora
strategicznego – Flemingo International Limited z siedzibą w Dubaju.
W tym samym roku otwarty został pierwszy sklep Baltony poza Polską, na granicy
rumuńsko-mołdawskiej. Od czerwca 2011 roku Spółka notowana jest na rynku
NewConnect, a we wrześniu rozpoczęły się przygotowania do przeniesienia notowań
na główny parkiet. W styczniu 2012 roku Baltona otworzy w porcie lotniczym
Montpellier we Francji swój pierwszy sklep wolnocłowy w Europie Zachodniej.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz